نویسنده و کارگردان فیلم ریست: به مخاطب باج نمی‌دهم

محمدرضا لطفی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی “ریست” از انجام بخش‌های پایانی تدوین این فیلم خبر داد.
به گزارش سینماسینما، لطفی در گفت‌وگویی با سینماسینما گفت: در حال حاضر روزهای پایانی تدوین فیلم را سپری می کنیم که این بخش توسط بابک قائم در حال انجام است. تدوین این فیلم چیزی نزدیک به پنج ماه زمان برد و از آنجایی که “ریست” یک سایکودرام در مقوله جهان های موازی است،مراحل فنی آن زمانبر است.

لطفی افزود: “ریست” همانند فیلم قبلی ام “روایت ناپدید شدن مریم” فرم و ساختارش برای اولین بار در سینمای ایران تجربه می شود و حتی در این فیلم که کل آن از دریچه دوربین های مداربسته روایت می شود، هم در محتوا و هم در فرم و ساختار دست به تجربه های جدیدی زده ایم و برای همین سعی دارم تا جای ممکن بر روی تک تک عناصر دقت و وسواس به خرج بدهم. فیلمنامه این فیلم در طی یک سال تحقیق و دو سال نگارش هفده بار بازنویسی و چهار بار بازنویسی کامل شد و در مرحله تدوین هم ما بارها شیوه های مختلفی را اتود زدیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.


کارگردان فیلم “ریست” در باره رساندن فیلم به جشنواره گفت: من در حال حاضر به هیچ چیز به جز کیفیت فیلم و ساخته شدن یک فیلم خوب فکر نمی کنم. هدف من ساختن یک فیلم خوب است، هرگز قصد قربانی کردن کیفیت فیلم برای رساندن فیلم به جایی را نداشته و ندارم و خوشبختانه با تهیه کننده بسیار فهمیده ای طرف هستم که دغدغه او نیز ساخت یک فیلم خوب است. در واقع یکی از خوش شانسی های من در “ریست” این بود که در فضای فعلی که به زعم من مبتذل‌ترین دوران سینمایی را در چهل سال اخیر تجربه می کنیم با تهیه کننده ای کار کردم که هنوز و همچنان دغدغه فرهنگی و فیلم خوب ساختن دارد، با گروهی کار کردم که از بازیگران، سر گروهها و سایرین همه تمام فکر و ذکرشان ساخته شدن فیلم خوب بود و این برای فیلمساز مصداق بارز خوشبختی است.

کارگردان فیلم “روایت ناپدید شدن مریم” در انتها درباره اکران فیلم چنین توضیح داد: به نظرم این تنها در ایران است که از کارگردان درباره اکران فیلم سوال می شود. مقوله اکران یک موضوع کاملا تخصصی و در حیطه دانش تهیه کننده و پخش کننده است. وظیفه من به عنوان کارگردان به سلامت رساندن محصول نهایی است. به هرحال قبول دارم که “ریست” یک فیلم سخت در اجرا بوده و هست، اما هرگز به بهانه سلیقه مخاطب تن به ساده انگاری نداده و نمی دهم. قرار نیست من برای سلیقه مخاطب فیلم بسازم. من فیلم خودم را می سازم و فیلم هم بسیار قصه گو است. اما بساز بفروشی در کار نکرده ام و همان طور هم که گفتم خوشبختانه با تهیه کننده‌ای همکاری کردم که دغدغه فرهنگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.