نوای پیانوی آرپینه ایسرائیلیان در تالار رودکی طنین‌انداز شد

قطعه‌ای از فردریک شوپن با نام «اسکرتسو شماره ۱ در سی مینور»در ادامه این کنسرت به اجرا درآمد. فضای آرام و خیال‌انگیز این قطعه با ضربه‌های ناگهانی و محکم بر روی کلاویه‌ها شکسته شده و در ادامه با اجرای مداوم نت‌ها با سرعت بالا همراه بود.

برنامه اجراهای تالار رودکی در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر روز چهارشنبه ۲۴ بهمن‌ماه با تک‌نوازی پیانو توسط آرپینه ایسرائیلیان آغاز شد. نخستین قطعه ای که توسط این هنرمند نواخته شد، «بالاد شماره ۱ در سل مینور» اثر فردریک شوپن بود. پس از اجرای این قطعه پرهیجان، اثری از کلود دبوسی با نام«سری اول تصاویر»در دو بخش به اجرا درآمد. بخش اول این قطعه با نام «انعکاس در آب» به آرامی آغاز شد و ایسرائیلیان ضربات ملایمی بر کلاویه‌ها وارد می‌کرد، اما بخش دوم با نام«حرکت» فضایی پرهیجان و متفاوت داشت.

ایسرائیلیان در ادامه برنامه به اجرای قطعه«سرودها» اثر مارتون ایسرائیلیان پرداخت. در این قطعه احساسات متناقضی برای شنونده تداعی شد و لحظاتی سرشار از آرامش و اضطراب از پی هم شکل گرفت. در ادامه به فضایی اندوهناک رسید و بار دیگر فراز و نشیب زیادی در آن ایجاد شد و در فضایی پرشور و طغیانگر ادامه پیدا کرد. آخرین قطعه‌ای که برای این برنامه در نظر گرفته شده بود «جزیره شادی»اثر کلود دبوسی بود اما تشویق‌های تماشاگران باعث شد آرپینه ایسرائیلیان بار دیگر به صحنه بازگردد و قطعه کوتاهی را اجرا کند.

پس از استراحتی کوتاه، بخش دوم برنامه با قطعه«دوازده آهنگ» اثر پییر بولز آغاز شد. این قطعه با نواختن چند نت آرام آغاز شد و پس از آن ضربات سنگین و مداوم بر کلاویه‌ها و تکرار آن‌ها فضایی ملتهب را ایجاد کرد. پس از آن دوباره آرامشی برقرار شد که با سکوت‌های طولانی همراه بود اما گهگاه این آرامش با ضربه‌های محکم ایسرائیلیان بر ساز درهم می‌شکست. به‌ مرور این فضای آرام به فضایی نگران‌کننده و ملتهب تبدیل شد و سرانجام این قطعه با نت‌های سنگین به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.