نشستی برای رفع ابهامات در خانه سینما/ اسعدیان: ما به دنبال حفظ وحدت سینما و خانه سینما هستیم

جمعی از اعضای هیات مدیره خانه سینما در آستانه برگزاری مجمع عمومی این نهاد صنفی نشستی خبری برگزار کردند تا پاسخگوی برخی حاشیه ها باشند.

به گزارش سینماسینما، نشست خبری هیات مدیره خانه سینما صبح شنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور چند تن از اعضای این هیات از جمله همایون اسعدیان و مرتضی رزاق کریمی برگزار شد.
اسعدیان در ابتدای این نشست با اشاره به زمان بسته شدن خانه سینما و همراهی سینماگران برای بازگشایی دوباره که الان ۶ سال از آن روزها می گذرد، گفت: آن اتفاق ها درس هایی هم برای خانه سینما داشت تا ضعف ها را به شکلی برطرف کنیم که دیگر در هیچ دولتی این اتفاق ها نیفتد.

آن موقع صنوف زیرمجموعه خودشان به تنهایی هویت مستقل نداشتند درحالی که تصور می شد با خانه سینما هویت مشخصی دارند. دوستان در آن موقع به راه حلی که رسیدند ثبت قانونی تک تک صنوف بود و با بررسی هایی که انجام شد برآیند کلی این بود که ثبت اصناف در وزارت کار انجام شود، هویت فرهنگی‌ ما وزارت ارشاد است ولی هویت صنفی باید در وزارت کار ثبت شود.‌

اسعدیان با توجه به حاشیه های پیش آمده و گله های برخی صنوف از دعوت نشدن ‌برای شرکت در مجمع، گفت: ما به همه صنوف اطلاع دادیم که اگر صنف خود را ثبت قانونی نکنید، نمی‌توانید وارد مجمع شوید. این مصوبه مجمع عمومی و هیأت‌مدیره خانه سینما است. البته این را توضیح بدهم که برخی صنوف مثال اساتید یا جلوه های بصری نمی‌توانند ثبت قانونی شوند چون اساتید اجازه این کار را ندارند و جلوه های بصری هم تعداشان کم است. در این بین برخی اصناف مثل انجمن آهنگسازان‌ کار خود را در شأن کارگری ثبت شدن نمی‌دانند و تمایلی به ثبت در وزارت کار ندارند در حالی که کانون وکلا هم به همین شکل در وزارت کار ثبت هستند.‌
او درباره اینکه گفته می‌شود چرا این قدر عجله برای برگزاری مجمع هست پاسخ داد: هیات مدیره دو ‌تا سه ماه می‌توانست حضور خود را تمدید کند و شهریور ماه این مهلت تمام می‌شود. پس اگر عجله‌ای هم باشد برای این است که کاری خلاف قانون انجام نشود.

وی‌ تاکید کرد: این ۱۱ صنف باقی مانده هیچ اتفاقی برایشان نمی افتد و به مجمع عمومی بعدی می‌رسند.‌

او درباره اعتراض شورای عالی تهیه کنندگان نسبت به دعوت نشدن در مجمع هم‌ توضیح داد: ما توضیحات را به آقای سید ضیا هاشمی داده ایم. این شورا  چهار تشکل دارد که همه ثبت شده اند اما خود شورا ثبت شده نیست و امکان شرکت در مجمع را ندارد، با این حال گفته ایم که شورای عالی میتواند به اسم یکی از تشکل های ثبت شده اش در مجمع شرکت کند.‌
او افزود: ما تصور می‌کنیم یک حرکت قانونمند انجام می‌دهیم و این مسئله را سازمان سینمایی هم میداند که کارها قانونی انجام می‌شود. بنابراین هیچ صنفی قرار نیست از خانه سینما خارج یا از امکانات محدود خانه سینما محروم شود.

اسعدیان با اشاره به برخی‌ مسائل حاشیه ای در مباحث مالی و انتقاد از رویکرد کسانی که چند سال قبل به دنبال بستن خانه سینما بودند و الان دلسوز این خانه شده اند، گفت: با افتخار می گویم که ۲۵ درصد بودجه خانه سینما صرف امور رفاهی اعضایش شده و تعجب آور است که از بودجه پنج، ۶ میلیاردی فکر می‌کنند رقمی برای اختلاس وجود دارد. ما به دنبال حفظ وحدت سینما و خانه سینما هستیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما درباره اینکه الآن به نوعی دو دستگی در خانه سینما به وجود آمده گفت: ما بر سر یک‌ دو راهی هستیم؛ یا برگزاری یک مجمع قانونی با صنوف ثبت شده یا مجمعی که همه صنوف  در آن باشند ولی بعد بشود روی آن دست گذاشت و ایراد گرفت.‌ این درحالی است که ما باید مجمع را برگزار کنیم چون ماندن ما دیگر قانونی نیست و باید هم مجمع‌ را قانونی برگزار کنیم.‌ ما امروز هم با روسای صنوف جلسه داریم و سعی می‌کنیم این همدلی را به وجود آوریم.
مرتضی رزاق کریمی هم در این باره افزود: این تصمیم کلان هست و اصلأ توسط هیات مدیره گرفته نشده چون با تاکید بر وفاق و وحدت سینما کارها را پیش می‌بریم.‌

اسعدیان درباره اینکه آیا ممکن است این حاشیه ها جشن خانه سینما را تحت الشعاع قرار دهد و مثلا تهیه کنندگان فیلم‌هایشان را از جشن بیرون بیاورند؟ گفت: ما به تهیه کنندگان نامه نوشته ایم و استقبال می‌کنیم که اگر در قالب یکی از تشکل های ثبت شده خود در مجمع شرکت کنند، اما درباره جشن از قبل رضایت داشته اند و کارها هم انجام شده است.

به گفته‌ی او، با توجه به صحبت‌های که مبنی بر عدم برگزاری جشن مطرح می شد  ـ چرا که بودجه آن بیش از یک میلیارد تومان میشد ـ،برنامه ریزی بگونه ای انجام شده که تا با کمتر از بودجه جشن سال گذشته و رقم کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، جشن امسال برگزار شود.

اسعدیان همچنین در بخشی دیگر از این نشست یادآور شد که مجمع عمومی پیش رو (۲۸ مرداد ماه) می‌تواند حضور این هیات مدیره را تمدید کند.
در این نشست سعید عقیقی و مصطفی احمدی هم حضور داشتند.‌

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.