اختصاصی سینماسینما/ گزارش برگزاری بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای/ چین؛ رو به جاده جدید ابریشم، پشت به آمریکا

بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای یکی از بزرگترین آیین های صنعت فیلمسازی در آسیا است که از ۱۵ الی ۲۴ ژوئن در شانگهای برگزار شد. در این جشنواره ۵۲۲ عنوان فیلم در ۴۷ سالن سینما به نمایش درآمد.

به گزارش سینماسینما، رییس هیئت داوران بخش مسابقه جشنواره شانگهای نوری بیلگه جیلان (کارگردان ترک و برنده نخل طلای جشنواره کن) و هیئت داوران متشکل از تائو ژائو (بازیگر زن چینی)، وانگ جینگ چان (بازیگر مرد چینی)، پائولو جنووس (کارگردان ایتالیایی) و الکسی جرمن جونیور (کارگردان روس، که فیلم دولتوف ساخته او در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر جایزه بهترین فیلم را به خود اختصاص داد)، راج کومار هیرانی (کارگردان هندی، که سابقه داوری در جشنواره جهانی فیلم فجر را دارد) و تهیه کننده مکزیکی؛ نیکولاس سه لیس بودند.

اختتامیه بخش مسابقه جشنواره فیلم شانگهای ۲۳ ژوئن در سالن بزرگ تئاتر شانگهای برگزار شد. از میان شخصیتهایی که روی فرش قرمز بودند می توان به تام هیدلستون، میلو یووویچ و وو جینگ اشاره کرد.

فیلم سینمایی قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی برنده بزرگ بیست و دومین جشنواره فیلم شانگهای بود. فیلم در سه رشته موفق به کسب جایزه شد: حامد بهداد جایزه بهترین بازیگر مرد را مشترکاً با چانگ فنگ، بازیگر چینی فیلم بازگشت دریافت کرد. بهداد نقش پدری را ایفا می کند که پس از غیبت طولانی نزد بچه هایش باز می گردد و مجبور است آنها را با خود همراه کند. او علیرغم میل باطنی اش سعی می کند فانتزی ذهنی بچه هایش برای ساختن قصری رویایی که مادرشان برایشان ترسیم کرده را تحقق ببخشد.

چانگ فنگ نیز نقش کهنه سربازی ۹۶ ساله را در بازگشت بازی کرده است. کارگردان فیلم چین های لو، که خود پیشتر بازیگر بوده با اولین تجربه اش در جشنواره حاضر شد.

علاوه بر این رضا میرکریمی که پیش از این با فیلم زیر نور ماه برنده جایزه بزرگ دو هفته کارگردانهای جشنواره کن ۲۰۰۱ شده بود، توانست جایزه بهترین کارگردانی را در جشنواره شانگهای از آن خود کند. در صدر این جوایز، جایزه بزرگ جشنواره؛ جام زرین بهترین فیلم بیست و دومین جشنواره بین المللی شانگهای نیز نصیب قصر شیرین شد. میرکریمی که خود در اختتامیه حاضر بود، از مخاطبان جشنواره، برگزار کنندگان، رییس هیئت داوران و تمامی کسانی که در روند حرفه اش به او کمک کرده اند قدردانی کرد.

میرکریمی زمانی این سه جایزه را برای ایران به ارمغان آورد که دونالد ترامپ در سخنرانی خود اعلام کرد از روز دوشنبه موج جدیدی از تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

هیئت داوران در بیانیه پایانی برای بازنمایی عمیق و دقیق حقیقت زندگی و توصیف جزئیات بدون از دست دادن یکپارچگی، خلوص و صداقت فیلم را مورد ستایش قرار دادند.

رده دوم در کسب افتخارات این دوره جشنواره متعلق به فیلم دم و بازدم (محصول مشترک گرجستان، روسیه و سوئد) به کارگردانی دیتو چینتسادزه بود. فیلم جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد و همچنین سالومه دموریا جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. هیئت داوران فیلم را بخاطر صداقت در روابط انسانی، بازیگری درخشان و کارگردانی قدرتمند ستودند.

جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره شانگهای به الکساندر و پاول لونگین برای نگارش فیلمنامه فیلم برادری تعلق گرفت؛ فیلمی جنگی درباره حوادث ناگوار پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۰٫

جایزه بهترین فیلمبرداری نیز به جیک پولاک برای فیلم چینی مدّ بهاره تعلق گرفت.

انیمیشن ژاپنی موج خود را بران (Ride Your Wave) برنده جایزه بهترین انیمیشن شد که داستان زندگی یک موج-سوار و یک آتش نشان است که دلباخته یکدیگر می شوند.

در بین برندگان هیچ نامی از فیلمهای آمریکایی دیده نمی شد. نبود فیلمهای آمریکایی در هیچیک از بخشهای اصلی کاملاً به چشم می آمد. برگزارکنندگان جشنواره اذعان داشتند که هیچ فیلم قوی آمریکایی برای شرکت در جشنواره ۲۰۱۹ ثبت نام نکرده بود، ولی خیلی از شرکت کنندگان جشنواره بر این باور بودند که فیلمهای آمریکایی با توجه به جنگ تجاری چین و دولت ترامپ از حمایت لازم برخوردار نبودند.

به دست آوردن مجموعه جوایز قصر شیرین در زمانی به وقوع می پیوندد که تحلیل گران معتقدند پکن و تهران در حال شکل  دادن به روابط نزدیکتری با یکدیگر هستند، و این در حالی است که روابط هر دو کشور با آمریکا هر روز وخیم تر می شود. چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و تهران با توجه به این رابطه در مقابل آمریکا ایستادگی می کند. اما جوایز فیلم توسط هیئت داورانی از کشورهای مختلف به ریاست کارگردانی ترک (نوری بیلگه جیلان) داده شده است.

جشنواره فیلم شانگهای که به دنبال ارتقای ارتباطات و تبادلات جدید میان صنعت فیلمسازی چین و کشورهای حوزه راه جدید ابریشم (یک کمربند، یک جاده) است، در یکی از بخشهای جشنواره در هفته فیلم یک کمربند، یک جاده ۳۳ عنوان فیلم به نمایش درآورد که از این میان ۸ فیلم نامزد دریافت جایزه شدند. اختتامیه این بخش ۱۹ ژوئن در سالن بزرگ والت دیزنی برگزار شد.

جایزه دوم انتخاب رسانه برای بهترین فیلمساز به وانگ لینا از کشور چین برای فیلم نخستین وداع (که در سی و هفتمین جشنواره جهانی در بخش مرور سینمای چین به نمایش در آمد) و جایزه اول به آرپاد بوگدان از مجارستان کارگردان فیلم پیدایش اهدا شد.

در بخش بهترین فیلم، جایزه دوم به قوی بلورین ساخته داریا ژوک محصول بلاروس، آلمان، آمریکا و روسیه، و جایزه اول به خورشید بالای سرم هرگز غروب نمی کند به کارگردانی لیوبوف بوریسووا از روسیه تعلق گرفت.

 

منابع:

اسکرین دیلی، هالیوود ریپورتر، ورایتی، چاینا دیلی

ترجمه و تنظیم: آتوسا قلمفرسایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.